اخبار, تجهیزات روز

کاربرد  NFC در خانه هوشمند چیست؟

اگر میخواهید بدانید کاربرد  NFC  در خانه هوشمند چیست و این تکنولوژی در هوشمند سازی چگونه استفاده می شود در ادامه مطلب همراه ما باشید.

NFC چیست؟

 قبل از بررسی کاربرد  NFC  در خانه هوشمند لازم است تعریفی از این تکنولوژی داشته باشیم. Near Field Communication (NFC) یک فناوری بی سیم با برد کوتاه است که تلفن هوشمند، تبلت، ساعت هوشمند، کارت پرداخت و سایر دستگاه های شما را هوشمندتر می کند. ارتباطات میدان نزدیک بهترین راه حل فناوری برای اتصال است. با استفاده از این فناوری، می‌توانید اطلاعات را بین دستگاه‌ها با یک کلیک سریع و آسان انتقال دهید، چه در حال پرداخت صورت‌حساب، مبادله کارت ویزیت، دانلود کوپن یا اشتراک‌گذاری مقاله تحقیقاتی باشید.

این فناوری همچنین قابلیت‌های RFID و بدون تماس را با قابلیت‌های پویاتر که توسط تلفن‌های هوشمند مدرن فعال شده است، گسترش می‌دهد. همه تلفن های مدرن اکنون از تراشه های NFC و برنامه هایی مانند Apple Pay و Google Pay برای استفاده از میلیاردها برچسب و پایانه RFID پشتیبانی می کنند. NFC بارگذاری چند کارت را در تلفن برای پرداخت، حمل و نقل شهری، دسترسی به ساختمان، باز کردن درها و موارد دیگر آسان‌تر می‌کند. NFC از برنامه‌های تعاملی مبتنی بر عملکرد پایه RFID، مانند جفت شدن خودکار هدست‌های بلوتوث و اتصال Wi-Fi پشتیبانی می‌کند. همچنین می تواند به طور خودکار داده ها یا برنامه ها را از پوسترها یا تبلیغات جمع آوری کند.

همانطور که قبلا ذکر شد، NFC محدود به ارتباطات کوتاه برد است که پیامدهای مهمی برای امنیت دسترسی فیزیکی دارد. کاربران باید در 3.5 اینچ (10 سانتی متر) ترمینال NFC برای پردازش پرداخت ها یا باز کردن درها باشند. NFC همچنین مکمل فناوری‌های بی‌سیم مانند بلوتوث، باند فوق گسترده (UWB)، وای‌فای دایرکت و کدهای QR است. مزیت اصلی آن این است که ساده ترین فناوری بی سیم برای برقراری ارتباط است که آن را برای دستگاه های اینترنت اشیا بسیار مفید می کند.

NFC چیست؟

 کاربرد NFC در خانه هوشمند

RFID و NFC بر اساس جفت القایی اجرا شده در فواصل کوتاه هستند. این ویژگی شامل یک دستگاه خواننده است که با عبور جریان الکتریکی از یک سیم پیچ، میدان مغناطیسی ایجاد می کند.

هنگامی که یک برچسب به آن نزدیک می شود، یک میدان جریان الکتریکی در آن القا می شود. هنگامی که اتصال اولیه برقرار شد، هر داده ذخیره شده روی برچسب به صورت بی سیم به خواننده منتقل می شود.

مزایا و معایب و کاربرد NFC در خانه هوشمند چیست؟

فناوری ارتباطات میدان نزدیک راهی ساده، ایمن و مقرون به صرفه برای انتقال داده ها محسوب می شود و به تدریج در حال ورود به حوزه خانه هوشمند است. برخی از مزایای این فناوری عبارتند از:

      راحت

      زمان راه اندازی کوتاه

      امن تر

      دسترسی

      بهره وری انرژی

      تجربه کاربری خوب

      و…

اما مانند هر فناوری دیگری، NFC دارای معایبی است که آن را ناقص می کند:

      سرعت انتقال داده کم

      امکان برقراری ارتباط از راه دور وجود ندارد

      و…

مزایا و معایب و کاربرد NFC در خانه هوشمند چیست؟

کاربرد اصلی

فناوری ارتباطات میدان نزدیک کاربردهای عملی زیادی در دنیای امروز دارد. توانایی آن در برقراری ارتباطات بی سیم سریع و ایمن بین دستگاه های مجاور، آن را برای انواع برنامه ها ایده آل می کند.

پرداخت موبایلی:

یکی از پرطرفدارترین کاربردهای این فناوری، پرداخت موبایلی است. گوشی های هوشمند دارای NFC امکان پرداخت از طریق دستگاه های Tap-to-Pay را فراهم می کنند. فناوری NFC روشی امن و راحت را برای پرداخت بدون نیاز به پول نقد یا کارت اعتباری فراهم می کند. بسیاری از خرده فروشان بزرگ اکنون پرداخت های موبایلی را می پذیرند، روندی که انتظار می رود در سال های آینده به رشد خود ادامه دهد.

خرید بلیط بدون تماس:

یکی دیگر از کاربردهای عمده فروش بلیط بدون تماس است. دستگاه‌های دارای NFC را می‌توان برای خرید و تأیید بلیت‌های حمل‌ونقل عمومی، رویدادهای ورزشی، کنسرت‌ها و رویدادهای دیگر استفاده کرد. این امر خرید و تأیید بلیط را بدون نیاز به بلیط فیزیکی یا پول نقد سریع و آسان می کند. این فناوری در حال حاضر توسط بسیاری از سیستم های حمل و نقل عمومی در سراسر جهان برای پرداخت های بدون تماس استفاده می شود.

کنترل دسترسی:

فناوری NFC در سیستم های کنترل دسترسی نیز استفاده می شود. دستگاه های دارای NFC را می توان برای دسترسی به مناطق امن مانند دفاتر، ساختمان ها و پارکینگ ها استفاده کرد. این فناوری یک راه سریع و راحت برای اعطای دسترسی به پرسنل مجاز و در عین حال حفظ امنیت و کنترل دسترسی به مناطق حساس را فراهم می کند. پیشنهاد می کنیم مقاله نحوه هوشمند سازی پارکینگ را مطالعه کنید

بازاریابی و تبلیغات

از این فناوری در بازاریابی و تبلیغات نیز استفاده می شود. دستگاه‌های دارای NFC می‌توانند با ضربه زدن روی دستگاه با اشیاء فیزیکی مانند پوستر یا بیلبورد تعامل داشته باشند. این فناوری کمپین های تبلیغاتی تعاملی را قادر می سازد که اطلاعات یا تخفیف های بیشتری را به مشتریان ارائه می دهند. این فناوری همچنین می تواند برای ردیابی رفتار مشتری و ارائه تبلیغات و تبلیغات هدفمند استفاده شود.

انتقال داده

فناوری NFC نیز برای انتقال داده بین دستگاه ها استفاده می شود. برای انتقال فایل‌ها، مخاطبین و سایر اطلاعات، کافیست روی دستگاه دارای NFC خود ضربه بزنید. این فناوری روشی سریع و راحت برای انتقال داده ها بین دستگاه ها بدون نیاز به کابل یا سایر فرآیندهای راه اندازی پیچیده ارائه می دهد.

سلامت و تناسب اندام

فناوری NFC در برنامه های سلامت و تناسب اندام نیز استفاده می شود. دستگاه‌های دارای NFC را می‌توان برای ردیابی و ثبت داده‌های سلامتی و تناسب اندام مانند مراحل، کالری سوزانده شده و ضربان قلب استفاده کرد. ردیابی پیشرفت تناسب اندام را سریع و آسان بدون نیاز به ردیاب یا اپلیکیشن جداگانه تناسب اندام می کند.

راه اندازی برچسب های NFC برای اتوماسیون خانگی

تگ NFC مناسب را انتخاب کنید

برچسب NFC را انتخاب کنید که با دستگاه شما سازگار باشد و ظرفیت ذخیره سازی کافی داشته باشد. می توانید انواع تگ های NFC از جمله برچسب ها، جاکلیدی ها و کارت ها را در بازار پیدا کنید.

یک دستگاه مجهز به NFC دریافت کنید

مطمئن شوید که تلفن هوشمند یا تبلت شما دارای قابلیت NFC است. اکثر دستگاه های اندرویدی مدرن و برخی از آیفون ها از این فناوری پشتیبانی می کنند. اگر دستگاه شما NFC داخلی ندارد، می توانید یک آداپتور NFC خریداری کنید.

دانلود برنامه اتوماسیون

برنامه اتوماسیون NFC را روی دستگاه خود نصب کنید. برنامه های محبوبی مانند Trigger، NFC Tools و Tasker وجود دارند که به شما امکان می دهند برچسب ها را به راحتی برنامه ریزی و مدیریت کنید.

برنامه ریزی وظایف اتوماسیون

تصمیم بگیرید که کدام کارها را می خواهید با استفاده از برچسب ها خودکار کنید. می‌توانید آن‌ها را طوری برنامه‌ریزی کنید که چراغ‌ها را روشن یا خاموش کنند، ترموستات را تنظیم کنند، سیستم‌های امنیتی را فعال کنند، موسیقی یا لیست‌های پخش خاصی را پخش کنند و موارد دیگر.

برنامه‌ریزی یک برچسب NFC

برنامه اتوماسیون را باز کنید و دستورالعمل‌ها را برای برنامه‌ریزی برچسب دنبال کنید. می‌توانید اقدامات یا محرک‌های خاصی را به هر برچسب اختصاص دهید، مانند راه‌اندازی یک برنامه، ارسال پیام متنی یا اتصال به شبکه Wi-Fi. این شما را در فرآیند راه اندازی راهنمایی می کند و بسیار مبتدی است.

برچسب‌های NFC را قرار دهید

پس از برنامه‌نویسی برچسب‌ها، آنها را به صورت استراتژیک در سراسر خانه خود قرار دهید. برای مثال، می‌توانید یکی از این برچسب‌ها را در نزدیکی ورودی قرار دهید تا وقتی به خانه می‌رسید چراغ‌ها را روشن کرده و سیستم امنیتی را خلع سلاح کنید. دیگری را در کنار تخت خود قرار دهید تا حالت خواب فعال شود و همه وسایل الکترونیکی خاموش شوند.

تست و ویرایش

پس از قرار دادن برچسب، آن را با استفاده از یک دستگاه دارای NFC تست کنید. اطمینان حاصل کنید که وظایف اتوماسیون مورد نیاز به درستی شروع شده اند. در صورت نیاز به تنظیمات، به برنامه اتوماسیون برگردید و تنظیمات را در صورت نیاز تغییر دهید.

خانه هوشمند

فناوری NFC در خانه های هوشمند و دستگاه های اینترنت اشیا (IoT) نیز استفاده می شود. دستگاه‌های دارای NFC را می‌توان برای کنترل لوازم خانگی هوشمند مانند چراغ‌های هوشمند، ترموستات‌ هوشمند، قفل‌های هوشمند و سیستم‌های امنیتی استفاده کرد. NFC روشی سریع و راحت برای کنترل دستگاه ها بدون نیاز به برنامه از راه دور یا جداگانه ارائه می دهد. فناوری NFC همچنین می‌تواند برای انتقال داده‌ها بین دستگاه‌های IoT برای دستیابی به یکپارچگی و ارتباط یکپارچه بین دستگاه‌های خانه هوشمند استفاده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *