هوشمندسازی

هوشمند سازی گلخانه

هوشمند سازی گلخانه

همانطور که می‌دانید گل‌ها و گیاهان چه در زمینه صنعت کشاورزی و گلخانه‌ای و چه در زمینه گل‌های آپارتمانی نیازمند مراقبت و نگهداری مرتب هستند. رسیدگی به فرآورده‌های گیاهی با روش سنتی و به کمک نیروی انسانی هم که باشد؛ مستلزم اجرای یک روتین منظم از نظر دفعات و فواصل هر پلن در برنامه رشد آن‌ها است.

حال تصور کنید که شرایطی فراهم شود تا بدون دخالت نیروی انسانی و حتی با کنترل از راه دور بتوانید که زمان و میزان مناسب نوردهی، رطوبت، کود، تغذیه، آبیاری و هر آیتم مورد نیاز دیگری را بدون فعالیت حضوری اجرا کنید. بله! این شرایط بی‌نظیر و مدرنی است که فناوری هوشمند سازی گلخانه برای شما فراهم می‌سازد.

نقش اینترنت اشیا در هوشمند سازی گلخانه

در یک تعریف کلی گلخانه فضایی مصنوعی برای کنترل چرخه طبیعت و مهار عوامل موثر آن بر سیکل رشد گیاهان در فصول مختلف است که تا دهه‌های اخیر به روش‌های کاملا سنتی و با کمک نیروی انسانی مدیریت می‌شد.

اما نیاز شدید گل‌ها و گیاهان به رسیدگی و روتین مرتب در این فضا سبب شد تا تکنولوژی به مدیریت گلخانه‌ها نیز ورود کرده و برنامه‌های لازم در تغذیه یا تامین نور، رطوبت و… برای گیاهان را به صورت هوشمند و با یک فناوری مدرن انجام دهد.

اینترنت اشیا در گلخانه به این معنا است که تمامی آیتم‌ها به صورت هوشمند و در ارتباط با هم عمل نموده و توسط یک برنامه مرکزی مدیریت و کنترل شوند. به طور مثال: در صورت کاهش رطوبت گلخانه، اجزای هوشمند توسط سنسورها وضعیت دمای نامطلوب، تهویه، افزایش سایه و میزان آبیاری به نسبت تبخیر را طی یک فرآیند هوشمند و‌ اتوماتیک اجرا می‌کند.

نقش اینترنت اشیا در هوشمند سازی گلخانه

تجهیزات هوشمند سازی اشیا

از زمان مجهز شدن گلخانه‌ها به فناوری اینترنت اشیا، صاحبان زراعت بدون فعالیت حضوری یا در سطح دلخواه خود میزان کمی و کیفی تولیدات را به شیوه‌ای ساده و سریع کنترل می‌کنند که در این راستا نیازمند تجهیزات زیر هستند.

تنظیم دما: دما به عنوان مهمترین فاکتور در کیفیت و کمیت محصولات گلخانه‌ای است که با یک ترموستات هوشمند قابلیت کنترل دقیق و از راه دور آن وجود دارد.

سنسور رطوبت: برای کنترل هوشمند درصد رطوبت از این سنسور استفاده می‌شود و زمان کم یا زیاد شدن میزان استاندارد رطوبت، آلارم هشدار به شما ارسال می‌گردد.

آبیاری و کوددهی: از گجت‌های مهم در تجهیزات هوشمند گلخانه، سنسور آبیاری و کوددهی است که وظیفه سنجش میزان کود و رطوبت خاک را برعهده داشته و در صورت نیاز هر دو فاکتور را به میزان مناسب می‌رساند.

غلظت CO2: آشکار ساز یا دیکتور گاز سیستم دیگری است که به طور هوشمند میزان گازهای مختلف شامل Co2 را در سطح استاندارد حفظ می‌کند.

تابش نور: سیستم سایه به شما این امکان را می‌دهد که مطابق با شرایط جوی و به روش کنترل از راه دور، میزان تابش مورد نیاز برای محیط گلخانه را به صورت بهینه کنترل کنید.

تجهیزات هوشمند سازی اشیا

روش‌هایی هوشمند سازی گلخانه

هوشمند سازی گلخانه را می‌توان با سه مکانیزم مختلف طراحی نمود و مطابق با وسعت، شرایط و پلن گلخانه‌ای مدنظر، برنامه مناسب را اجرا کرد.

  1. روش دستی که در این مورد برای روشن یا خاموش کردن تجهیزات هوشمند باید در محل گلخانه حضور یابید.
  2. روش نیمه خودکار مکانیسمی است که تا حد متوسطی فرآیند و تجهیزات به صورت هوشمند پیش می‌روند؛ اما برای کنترل و مدیریت بهتر عملکرد آن‌ها به بررسی حضوری نیازمند می‌شوید.
  3. روش کاملا خودکار نیز یک فرآیند صفر تا صد هوشمند است که می‌توانید تمامی برنامه‌های رشد و تغذیه گیاهان گلخانه را به صورت کنترل از راه دور با گوشی، لپ‌تاپ یا کامپیوتر خود اجرا و کنترل کنید.

برای طراحی هر یک از این روش‌ها و انتخاب بهترین گجت‌های هوشمند سازی گلخانه می‌توانید ضمن دریافت مشاوره از کارشناسان فروشگاه فراهوش http://Farahoush.ir، از مزایایی شامل صرفه جویی در زمان، انرژی و هزینه‌های زراعت محصولات گلخانه‌ای خود بهره‌مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *