آموزش, استفاده از تجهیزات

هوشمند سازی سیستم تهویه

هوشمند سازی سیستم تهویه

هوشمند سازی سیستم تهویه موضوع مورد بررسی در این مقاله می باشد. استفاده از سیستم های تهویه هوشمند مزایای روشنی را برای ساکنان، مالکان و اپراتورهای ساختمان ها و خانه های هوشمند به ارمغان می آورد. سیستم های تهویه هوشمند به تغییرات روزانه دما و کیفیت هوا در داخل و اطراف یک ساختمان پاسخ می دهند و علاوه بر ایجاد یک محیط داخلی راحت، به طور موثر از سلامت ساکنان نیز حمایت می کنند. بسیاری از مشکلات سلامتی به کیفیت هوای داخل ساختمان مربوط می شود که ناشی از ذرات ریز مانند دی اکسید کربن (CO2)، رطوبت، گرد و غبار، ذرات معلق در هوا، باکتری ها، آلرژن ها یا ویروس های معلق در هوا است که ممکن است در هنگام اشغال ساختمان ایجاد شود.

سلامت محیط داخلی ساختمان را می توان با استفاده از سیستم هایی که به طور خودکار سطوح این آلاینده های نامرئی را نظارت می کنند و به آن پاسخ می دهند، تضمین کرد. علاوه بر این، این سیستم ها می توانند با بکارگیری مناسب ترین استراتژی تهویه مطبوع در زمان و مکان مورد نیاز، مصرف انرژی را به میزان قابل توجهی کاهش دهند.

هوشمند سازی سیستم تهویه چیست؟

هوشمند سازی سیستم تهویه از طریق اینترنت و فناوری وای فای فعال می شوند و به راحتی با سایر دستگاه های هوشمند ادغام و کنترل می شوند. سیستم های تهویه مطبوع خانه هوشمند را می توان از طریق دستگاه های هوشمند کنترل کرد. این سیستم به یکی از دیوارها یا پنجره ها متصل می شود و می توان آن را از طریق یک برنامه مرتبط تنظیم و کنترل کرد. قابلیت کنترل از راه دور به سیستم اجازه می دهد تا از راه دور روشن و خاموش شود.

سیستم های تهویه مطبوع خانه هوشمند را می توان از طریق تلفن های هوشمند، تبلت ها و سایر دستگاه ها مانند بلندگوهای هوشمند الکسا یا آمازون اکو کنترل و دستورات صوتی ارسال کرد. برخی از انواع این سیستم ها برای فعال شدن نیازی به کنترل ندارند، اما در عوض از طریق تنظیمات از پیش تعیین شده یا دستورات صوتی فعال می شوند. با این وجود، این دستگاه ها معمولاً برای راحتی کار به کنترل از راه دور مجهز می شوند.

سیستم تهویه مطبوع هوشمند چگونه کار می کند؟

یک استراتژی تهویه با کنترل های هوشمند، چه طبیعی و چه مکانیکی، به طور خودکار سیستم تهویه و عملکرد آن را در پاسخ به عوامل متعددی که می تواند بر شرایط هوای داخل خانه تأثیر منفی بگذارد، تنظیم می کند. به طور معمول، این کار از طریق سه مرحله انجام می شود، شامل ادراک (حسگرها)، رفتار و عمل. در زیر به هر کدام خواهیم پرداخت.

برای آشنایی با هوشمند سازی سیستم سرمایش و گرمایش، این مطلب را مطالعه کنید.

سیستم تهویه مطبوع هوشمند چگونه کار می کند؟

سیستم تهویه مطبوع هوشمند چگونه کار می کند؟

  1. احساس

شبکه ای از حسگرها به طور استراتژیک در سرتاسر ساختمان قرار گرفته اند تا عوامل کلیدی کیفیت هوای داخل ساختمان را بررسی کنند. این عوامل شامل موارد زیر است:

      دمای داخلی و خارجی ساختمان

      غلظت گاز دی اکسید کربن

      رطوبت

      شرایط آب و هوایی خارجی

این اطلاعات به کنترل پنل ارسال می شود که معمولاً بخشی از سیستم مدیریت ساختمان (BMS) است. سنسورهای تشخیص جمعیت همچنین می توانند از تهویه غیر ضروری اتاق های خالی جلوگیری کنند. برخی از سیستم های کنترل هوشمند می توانند اطلاعاتی در مورد کیفیت هوای داخل ساختمان، مصرف انرژی عملیاتی، و حتی خطاهای سیستم یا نیاز به تعویض فیلترها در اختیار مالکان، اپراتورها یا ساکنان ساختمان قرار دهند.

  1. رفتار

اطلاعات دریافتی از طریق سنسورها توسط کنترل پنل تجزیه و تحلیل می شود. اگر سطح شناسایی شده بیشتر از پارامترهای از پیش تعیین شده باشد، سیستم باید تصمیم بگیرد که چه کاری انجام دهد. اغلب، یک سیستم باید به چندین عامل مختلف به طور همزمان واکنش نشان دهد و مؤثرترین راه را برای ارائه بازخورد کلی در مورد این عوامل تعیین کند.

این کنترل ها نقش مهمی را در سیستم های ترکیبی یا ترکیبی ایفا می کنند و هر سیستم را بسته به شرایط فعال می کنند. سیستم کنترل همچنین می تواند برای استفاده از استراتژی های مختلف تهویه مطبوع در زمان های مختلف (مانند استراتژی های تهویه شبانه یا استراتژی های خنک کننده تابستانی) پیکربندی و تنظیم شود. برخی از سیستم ها را می توان حتی از راه دور کنترل کرد.

  1. عمل

آنچه سیستم انجام می دهد بستگی به فاکتور یا فاکتورهایی دارد که برای تجزیه نیاز دارد. به عنوان مثال، اگر سطح دما یا رطوبت بیش از حد بالا باشد، سیستم با استفاده از یک درایور یا فن برای روشن کردن پنجره یا چراغ سقف شروع به کار می کند. برخی از سیستم‌های تهویه هوشمند نیز می‌توانند طوری تنظیم شوند که با جهت هوا کار کنند و از آن برای بهبود یا محدود کردن تهویه استفاده کنند.

به عنوان مثال، اگر باد به سمت یک طرف ساختمان حرکت کند، سیستم می تواند مناسب ترین دریچه ها را باز کند تا هوا به طور موثر در محیط حرکت کند. اما اگر شرایط آب و هوای بیرون نامناسب است یا فضا خیلی سرد است، فقط می توانید دریچه های ضد باد را برای جلوگیری از خشک شدن هوا انتخاب کنید.

کنترل دستی هوشمند سازی سیستم

در حالی که سیستم های تهویه مطبوع خودکار هوشمند بسیار مفید هستند، کنترل کاملی بر تقاضای انرژی و شرایط داخلی بدون هیچ ورودی ارائه می دهند، اتوماسیون خالص می تواند طراحی ضعیفی داشته باشد! همه افراد در دمای معینی به دلیل عوامل مختلفی احساس راحتی می کنند که برخی از آنها را نمی توان با کنترل محیط کنترل کرد، مانند گرمای متابولیک و پوشیدن لباس. علاوه بر این، تحقیقات روان‌شناختی نشان می‌دهد که اگر باور داشته باشیم که کنترل بیشتری بر زندگی روزمره خود، از جمله محیط اطراف خود داریم، احساس رضایت بیشتری می‌کنیم.

بنابراین، این نکته اساسی و مهم برای طراحان است که ابزارهایی را در اختیار کاربران ساختمان قرار دهند تا بر اساس نیاز خود، سیستم را کنترل کنند. سرنشینان باید بتوانند سیستم خودکار را با گزینه باز کردن دستی پنجره ها، نورگیرها یا نورگیرها یا دسترسی ساده از طریق رابط کنترلی فعال کنند. با این حال، آنها باید از بهترین شیوه ها برای استفاده از سیستم آگاه باشند، از جمله بستن پنجره ها هنگام استفاده از سیستم های مکانیکی برای جلوگیری از مشکلات سیستم تهویه یا اتلاف انرژی.

برای خواندن و آشنایی با لوازم هوشمند سازی خانه، کلیک کنید

کنترل دستی هوشمند سازی سیستم

مزایای استفاده از سیستم های تهویه هوشمند در ساختمان ها و منازل

سیستم های تهویه هوشمند، خودکفا، هوشمند و کارآمد هستند. نصب این سیستم در خانه هوشمند می تواند هزینه های مصرف انرژی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد، گردش هوا و هوای تازه محیط را حفظ کرده و نیاز به کنترل دستی سیستم را بی نیاز کند. سیستم های تهویه هوشمند مزایای متعددی دارند که در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنیم.

کنترل دریچه تهویه مطبوع مبتنی بر جمعیت

یک ساختمان خالی نیازی به سیستم تهویه ندارد که در مقایسه با یک ساختمان شلوغ به حداکثر تهویه نیاز دارد. ساختمان هایی که ساکنین یا افراد مختلف در آن به طور مداوم در حال تردد هستند نیز نیاز به تهویه چند بار در طول روز دارند.

در گذشته، اپراتورها مجبور بودند این تغییرات (گاهی اوقات ظریف) را به صورت دستی شناسایی و تنظیم کنند. اما امروزه سیستم های تهویه مطبوع هوشمند کنترل خودکار و مبتنی بر جمعیت را ارائه می دهند. هنگامی که حسگرها تعداد زیادی از افراد را در قسمت خاصی از ساختمان شناسایی می کنند، داده ها را به کنترل کننده ارسال می کنند تا در صورت لزوم وضعیت تهویه را تغییر دهد.

آب و هوا را با توجه به پیش بینی هوا تنظیم کنید

سیستم های تهویه هوشمند می توانند تهویه و شرایط هوا را بر اساس پیش بینی آب و هوای روز بعد بهینه کنند. بنابراین اگر انتظار می رود فردا گرم ترین روز تابستان باشد، یک سیستم تهویه هوشمند از شب قبل این را می داند و قبل از شروع روز بعد شروع به خنک کردن ساختمان می کند. سیستم هوشمند باران، طوفان، ابری، خشک، مرطوب، باد، برف و موارد دیگر را تشخیص می دهد و با هر شرایط آب و هوایی تنظیم می شود.

سیستم تهویه هوشمند باعث صرفه جویی در مصرف انرژی می شود

سیستم های تهویه هوشمند مصرف انرژی کلی ساختمان را تا حد زیادی کاهش می دهد. پس از تخلیه ساختمان، سیستم تهویه مطبوع به حالت استراحت می رود. این سیستم همیشه حداقل مصرف انرژی را دارد و از آنجایی که سنسورهای آن تغییرات لحظه ای را تشخیص می دهند، قادر است تنظیمات تهویه را به تعداد دفعات مورد نیاز در طول روز تغییر دهد.

کنترل از راه دور سیستم های تهویه هوشمند

یکی از ویژگی های جالب سیستم های تهویه مطبوع هوشمند امکان کنترل از راه دور است. بنابراین، اگر فراموش کردید که قبل از تخلیه ساختمان، سیستم تهویه را خاموش کنید، مشکلی وجود ندارد. می توانید وارد داشبورد مدیریت شوید و از آنجا سیستم تهویه را خاموش کنید. کنترل از راه دور همچنین به شما این امکان را می دهد که تنظیمات سیستم تهویه را از هر کجا لغو کنید

کلام آخر

در دهه گذشته، فناوری هوشمند خانگی مورد توجه و محبوبیت گسترده ای قرار گرفته است. فن‌آوری هوشمند می‌تواند جنبه‌های مختلف زندگی ما را، از نحوه بازی و سرگرمی گرفته تا نحوه کار و سفر، خودکار، ادغام و متصل کند. با این حال، زمانی است که این فناوری در طراحی معماری به کار می رود که ما واقعاً می توانیم پتانسیل آن را ببینیم و درک کنیم.

با استفاده از شبکه‌ای از حسگرها، محرک‌ها و کنترل‌کننده‌ها، یک ساختمان هوشمند یا خانه هوشمند می‌تواند به طور خودکار فرآیندهای مناسبی را برای حفظ عوامل حیاتی مانند دما، کیفیت هوا، روشنایی و امنیت اجرا کند. این رویکرد متغیر و واکنشی به سازه ثابت به ساختمان اجازه می دهد تا با نیازهای متغیر ساکنان خود سازگار شود، مصرف و مصرف انرژی را بهینه کند و در عین حال فضایی سالم و راحت برای مردم و مشاغل ایجاد کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *