آموزش, استفاده از تجهیزات

هوشمند سازی برق خانه

هوشمند سازی برق خانه موضوعی است که در این مقاله قصد داریم مورد بررسی قرار دهیم. در دنیای امروز مدیریت انرژی بیش از گذشته اهمیت دارد و سیستم های برق هوشمند راه حل موثری را در اختیار ما قرار می دهند. این فناوری علاوه بر کمک به مدیریت مصرف انرژی و بهبود آسایش و رفاه محیط های خانگی ساکنان، سازگاری بیشتری با محیط زیست نیز دارد.

صرفه جویی در مصرف انرژی یکی از بزرگترین مزیت های خانه های هوشمند است. خانه های هوشمند می توانند مصرف انرژی را بر اساس عادات و ترجیحات صاحب خانه تنظیم کنند و در عین حال در مصرف انرژی نیز صرفه جویی کنند. ما همچنین می‌توانیم سیستم‌های برق هوشمند در ساختمان‌ها را با انرژی‌های تجدیدپذیر ترکیب کنیم و وابستگی به شبکه را کاهش دهیم.

تفاوت های زیادی بین شبکه برق خانه های هوشمند و سیم کشی خانه های معمولی وجود دارد، قبل از اینکه خانه خود را هوشمند کنید، بهتر است با تعریف سیستم برق هوشمند ساختمان و ساختار شبکه برق خانه هوشمند آشنا شوید.

هوشمند سازی برق خانه چیست؟

ما با پیشرفت تکنولوژی بسیاری از دستگاه ها و سازه های تجهیزات مورد استفاده در زندگی خود با تغییرات و تحولات زیادی روبرو هستیم که خانه های هوشمند نمونه بارز آن هستند. در این خانه ها تلاش می شود تا تمامی تجهیزات به ویژه تجهیزات الکتریکی به صورت یکپارچه و از راه دور کنترل شود. برق ساختمان هوشمند به مجموعه ای از فعالیت ها گفته می شود که هدف اصلی آن کنترل از راه دور وسایل برقی از طریق نرم افزارهای نصب شده بر روی تلفن همراه و تبلت است.

در ساختار سیستم برق ساختمان هوشمند، تمام خطوط برق اصلی به تابلوهای هوشمند می روند. در داخل تابلوی هوشمند یک کنترلر هوشمند وجود دارد که از طریق کابل های KNX به دستگاه های دیواری مانند سوئیچ های هوشمند و صفحه نمایش لمسی متصل می شود. از آنجایی که این سیستم ها قابل برنامه ریزی هستند و با تعریف سناریوها می توان رفتار خودکار را برای سیستم های روشنایی و سایر تجهیزات الکتریکی تنظیم کرد، درصد خطای بسیار کمی دارند و می توانند مصرف برق را تا حد زیادی کاهش دهند.
برای آشنایی با لوازم هوشمند سازی خانه این مطلب را مطالعه کنید.

سیستم برق هوشمند ساختمان چگونه کار می کند

همانطور که در قسمت قبلی مقاله ذکر شد، سیستم های الکتریکی ساختمان هوشمند امکان مدیریت و کاهش مصرف برق را ارائه می دهند. در یک خانه هوشمند، شما فقط به یک کلید یا تلفن نیاز دارید تا همه چراغ ها را خاموش کرده و برق وسایل متصل به پریزهای هوشمند را قطع کنید.

این سیستم همچنین قادر به پیروی از دستورات خاصی است، به عنوان مثال وقتی فردی وارد اتاق می شود، سنسور تشخیص حرکت ورود او را تشخیص داده و چراغ های اتاق را روشن می کند. برعکس، می‌توانیم تعریف کنیم که وقتی کسی در اتاق نیست، همه چراغ‌ها باید خاموش شوند تا مصرف برق کاهش یابد.

سیستم برق هوشمند ساختمان چگونه کار می کند

عملکرد هوشمند قدرت

البته همه علاقه مند هستند که بدانند برق هوشمند چه ویژگی هایی دارد. اگرچه برخی از امکانات ارائه شده توسط شرکت های مختلف یکسان است، اما تفاوت هایی نیز وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

      کنترل سیستم روشنایی

سیستم های نورپردازی به عنوان یک عنصر مهم در طراحی دکوراسیون داخلی بسیار مهم هستند. تمامی سیستم های برق هوشمند دارای راهکارهایی برای روشنایی ساختمان هستند و البته نوع سیستم روشنایی هوشمند انتخابی به سلیقه مالک ساختمان بستگی دارد.

برای آشنایی بیشتر با هوشمند سازی لامپ های خانه کلیک کنید

      کنترل الکتریکی

هرگونه تجهیزات الکتریکی در ساختمان از طریق سیستم هوشمند قابل کنترل است؛ البته توجه داشته باشید که کنترل هر یک از تجهیزات متفاوت است. ساده ترین راه این است که از ابزاری استفاده کنید که می تواند تمام وسایل شما را از طریق نرم افزار کنترل کند.

      کنترل سیستم گرمایش و سرمایش

هنگامی که سیستم الکتریکی شما هوشمند می شود، به راحتی می توانید دمای خانه خود را تنظیم کنید. از طریق نرم افزار گوشی خود می توانید دما را برای افزایش یا کاهش کنترل کنید.

      کنترل سیستم گرمایش و سرمایش

      سیستم باز و بسته شدن درب

یکی دیگر از ویژگی های هوشمندسازی ساختمان هوشمند بودن درب و آسانسور ساختمان است. افراد می توانند هر زمان که بخواهند از طریق نرم افزار تلفن همراه خود در را باز یا ببندند؛ مثلاً فرض کنید در ماشین هستید و می خواهید ماشین را در پارکینگ ساختمان پارک کنید، اگر درب ماشین شما هوشمند است، این کار را انجام نمی دهید. لازم نیست از ماشین پیاده شوید و می توانید آن را در پارکینگ ساختمان پارک کنید. به طور خودکار در ماشین باز می شود.

هزینه اجرای سیستم برق هوشمند ساختمان

هزینه سیستم برق هوشمند ساختمان به عوامل مختلفی از جمله نوع، مقدار و برند تجهیزات مورد استفاده، هزینه های نصب و راه اندازی، وجود زیرساخت های مورد نیاز برای نصب تجهیزات سیستم برق هوشمند و خواسته های صاحب خانه بستگی دارد.

برخی از تجهیزات مورد استفاده در برق خانه های هوشمند مانند سوئیچ های پریز هوشمند، قیمت پایین تری نسبت به ساخت یک سیستم کامل تولید برق خورشیدی یا نصب تجهیزات گران قیمت دیگر دارند؛ بنابراین با نصب چندین کلید لمسی و پریز هوشمند می توان از مزایای یک هوشمند بهره مند شد. سیستم قدرت برخی از مزایا

در حالی که راه‌اندازی سیستم برق ساختمان هوشمند در ابتدا گران‌تر از یک خانه معمولی است، برخی از هزینه‌ها به مرور زمان با مدیریت و کاهش برق مصرفی جبران می‌شود.

کلام آخر

هوشمند سازی برق خانه یک فناوری مدیریت انرژی و مصرف کارآمد است که راحتی و رفاه بیشتری را برای ساکنان یک خانه به ارمغان می آورد. اگرچه سیستم های الکتریکی ساختمان هوشمند مزایای بسیاری را ارائه می دهند، اما این فناوری دارای معایبی نیز می باشد که باید به دقت بررسی شود و اقدامات لازم برای به حداقل رساندن معایب این فناوری انجام شود.

باید توجه داشته باشید که تعیین محل نصب دستگاه های هوشمند، تخمین مصرف برق و تعیین رتبه بندی سیم ها و تعیین کابل های مورد نیاز برای هر یک از لوازم خانگی نیازمند دانش و توانایی است. تخصص، به همین دلیل بهتر است از متخصصان کمک بگیرید شما می توانید با کارشناسان فراهوش مشاوره کنید و راهنمایی لازم در زمینه هوشمند سازی ساختمان را دریافت کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *