آموزش, هوشمندسازی

صنعت ساختمان هوشمند

صنعت ساختمان هوشمند موضوعی است که امروزه بسیار محبوب است و قصد داریم تا این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم و به طور جامع هوشمند سازی را مورد بررسی قرار دهیم.در ادامه مطلب همراه ما باشید. ساختمان های هوشمند مدیریت یکپارچه تمام تجهیزات الکتریکی در یک ساختمان هستند. در واقع کنترل هوشمند ساختمان می تواند با برقراری ارتباط بین تجهیزات الکتریکی ساختمان، پردازنده یا پردازنده اصلی و کنترلرهای مختلف تحت یک پروتکل ارتباطی، سیستم الکتریکی ساختمان را کنترل کند.

تعریف جامع صنعت ساختمان هوشمند

ساختمان هوشمند ساختمانی است که در آن تمامی اجزای داخلی آن با یکپارچه شدن و سازگاری منطقی با محیط با یکدیگر تعامل داشته باشند. به عبارت دیگر، طراحان ساختمان هوشمند با ادغام چهار عنصر کلیدی سیستم ها، ساختار، خدمات و مدیریت، محیطی پویا و مقرون به صرفه را فراهم می کنند و در نتیجه رفاه، آسایش و ایمنی بیشتری را برای کاربران ساختمان به ارمغان می آورند. امروزه بازار جهانی ساختمان هوشمند به چهار دسته تقسیم می شود: بازار محصول، بازار کاربر نهایی، بازار فناوری و بازار اپلیکیشن.

برای آشنایی بیشتر توصیه می کنیم مقاله صفر تا صد هوشمند سازی ساختمان را مطالعه کنید.

ساختمان های هوشمند شامل نصب و راه اندازی سیستم های فن آوری یکپارچه ساختمان است. این سیستم ها شامل اتوماسیون ساختمان، راه حل های ایمنی و امنیتی، ارتباطات و سیستم های مدیریت تاسیسات می باشد. تفاوت اصلی ساختمان های هوشمند با ساختمان های معمولی این است که تمامی دستگاه ها، تجهیزات و امکانات موجود در ساختمان های هوشمند به هم پیوسته و توسط یک سیستم مرکزی مدیریت می شوند. به عبارت دیگر، ساختمان هوشمند، ساختمانی است مجهز به یک زیرساخت ارتباطی قوی که آن را قادر می سازد به طور مداوم به شرایط محیطی در حال تغییر واکنش نشان دهد و با آن سازگار شود.

در واقع، هوشمند سازی یک توصیف کننده برای حسگرها، محرک ها و دستگاه های مرتبط پیشرفته است. دستگاه های هوشمند یا سیستم های هوشمند توسط ریزپردازنده ها برای انجام اقدامات از پیش تعیین شده و ارتباط با سیستم های خارجی از طریق شبکه های داده برنامه ریزی می شوند. هوشمند سازی برای توصیف ترکیبی از دستگاه ها و سیستم ها و نرم افزارهایی که قادر به تفسیر و ارتباط بین مجموعه ای از دستگاه ها و سیستم ها هستند استفاده می شود.

تعریف جامع صنعت ساختمان هوشمند

بررسی بخش های صنعت ساختمان هوشمند

به طور معمول، ساختمان های هوشمند از تجهیزات هوشمند سازی گسترده ای تشکیل شده اند.

سیستم هایی مانند گرمایش، تهویه، تهویه مطبوع، روشنایی، کنترل دسترسی، دوربین مدار بسته، سیستم های حفاظت در برابر آتش و حتی آسانسور همگی می توانند به یک سیستم مدیریت ساختمان (BMS) متصل شوند.

هر سیستمی دارای حسگرها یا دستگاه های زیادی با قابلیت اینترنت اشیا (اینترنت اشیا) است. مثل خاموش کردن چراغ های یک اتاق خالی. سپس صاحبان خانه می توانند آمار همه چیز از دما و رطوبت گرفته تا کیفیت هوا و اشغال اتاق را جمع آوری کنند.

علاوه بر این، برخی از سیستم ها از هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشینی استفاده می کنند.

شبکه های سریع و ذخیره سازی ابری امکان ذخیره حجم زیادی از داده ها و دسترسی به آنها را از هر نقطه ای فراهم می کند. این برای تعمیر و نگهداری مفید است زیرا مهندسان می توانند از راه دور به سیستم برای عیب یابی مشکلات دسترسی داشته باشند.

در این مقاله می توانید هوشمند سازی اتاق خواب را مطالعه کنید.

اجزای مختلف هوشمند سازی ساختمان

اکثر دستگاه های هوشمند می توانند مستقل از سیستم های هوشمند استفاده شوند. علاوه بر این، این دستگاه به عنوان یک بسته ساختمان هوشمند در دسترس است. لازم به ذکر است که سیستم خانه هوشمند تنها یک سیستم کنترلی است که علاوه بر موارد معرفی شده در زیر، پرده برقی، دستگیره درب هوشمند، سیستم صوتی ساختمان هوشمند، سنسورهای امنیتی و … نیز در این زمینه گنجانده شده است. در زیر به هر یک از این قسمت ها می پردازیم.

کلید برق هوشمند

کلید هوشمند ساختمان، کلید برق هوشمند یا کلید پریز هوشمند یکی از وسایل مورد استفاده در سیستم های روشنایی هوشمند است و می توان از آن برای نصب سیستم های روشنایی هوشمند و کنترل روشنایی خودکار در ساختمان ها استفاده کرد.

اکسس کنترل

در قسمت کنترل هوشمند سیستم حمل و نقل می توان عبور و مرور افراد را مدیریت کرد که از طریق قفل برقی، دستگیره های هوشمند، کنترل دسترسی مکانیکی و سایر تجهیزات امکان پذیر است. در قسمت دسترسی هوشمند امکاناتی مانند امکان بازکردن درب از راه دور یا گزارش گیری و همچنین افزایش امنیت با حذف تکراری بودن کلیدهای سنتی را خواهید داشت.

دستگیره های هوشمند

دستگیره های هوشمند را می توان به صورت جداگانه برای کنترل ترافیک داخل ساختمان استفاده کرد و همچنین می توان از این دستگیره ها در دفاتر و مکان هایی با الزامات امنیتی بالا استفاده کرد.

دستگیره های هوشمند

تجهیزات کنترل گرمایش و سرمایش هوشمند

در بخش کنترل سرمایش و گرمایش، هدف از مدیریت هوشمند سازی سیستم تهویه دستیابی به دمای راحت با در نظر گرفتن صرفه جویی در مصرف انرژی در ساختمان است. با اجرای سیستم تهویه مطبوع هوشمند، چه در ساختمان باشید و چه نباشید، قادر خواهید بود دمایی را به درستی تعریف کنید. علاوه بر این، می توانید با کنترل سرمایش و گرمایش از راه دور قبل از رسیدن به خانه، آسایش و رفاه بیشتری را فراهم کنید.

سیستم امنیتی هوشمند

در بخش کنترل سیستم های ایمنی و امنیتی، اقدامات اساسی و ضروری هنگام وقوع حادثه به صورت هوشمند انجام می شود. به عنوان مثال قطع گاز در صورت نشت گاز یا فعال شدن آلارم و ارسال پیامک در صورت مشاهده ورود غیرمجاز و یا حتی قطع برق اصلی ساختمان در صورت نشت گاز.

مزایای ساختمان های هوشمند

  •       مهمترین مزیت ساختمان های هوشمند صرفه جویی در مصرف انرژی و کاهش هزینه های مصرفی است.
  •       بهبود امنیت ساختمان یکی دیگر از مزایای سیستم های هوشمند است.
  •       یکی از مزایای دیگر ساختمان های هوشمند افزایش رفاه، آسایش و آرامش محیط و در نتیجه تاثیر مثبت بر جامعه است.
  •       سهولت فروش ساختمان و افزایش ارزش مالی آن یکی از ویژگی های بارز هوشمندسازی ساختمان است.
  •       کاهش مصرف تجهیزات، افزایش عمر تجهیزات و هزینه های نگهداری کمتر از دیگر مزایای خانه های هوشمند است.
  •       آخرین قابلیت های افراد درگیر در یک سیستم هوشمند می تواند یکی از مزیت های یک سیستم هوشمند باشد.

قیمت سیستم هوشمند ساختمان

عملکرد و قیمت خرید سیستم ساختمان هوشمند کاملاً به تعداد ویژگی های مورد نیاز مشتری بستگی دارد و بر اساس سطح هوشمندی متفاوت خواهد بود. شرکت فراهوش ارائه دهنده انواع تجهیزات سیستم هوشمند ساختمان می باشد. کارشناسان فراهوش مشاوره فنی رایگان انواع سیستم های هوشمند ساختمان را ارائه می دهند. برای استعلام قیمت دستگاه هوشمند با فراهوش تماس حاصل فرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *