آموزش, استفاده از تجهیزات

تجهیزات هوشمند سازی گلخانه

تجهیزات هوشمند سازی گلخانه

تجهیزات هوشمند سازی گلخانه موضوعی است که در این مقاله قصد داریم آن را مورد بررسی قرار دهیم. انسان ها همواره به دنبال استفاده از فناوری برای کاهش هزینه های تولید محصولات کشاورزی و افزایش بهره وری بوده است. ایجاد گلخانه هوشمند راه حلی موثر برای تولید محصولات باکیفیت، کاهش هزینه ها، پیشگیری موثر از آفات و بیماری ها، کنترل آسان و افزایش بازده محصولات گلخانه ای است.

تجهیزات هوشمند سازی گلخانه چیست؟

در گذشته تغییرات اقلیمی بسیاری از کشاورزان را به دلیل خرابی محصولات زراعی با خسارات مالی مواجه می کرد، اما در سال های اخیر اختراع گلخانه های هوشمند این وضعیت را به کلی تغییر داده است. در دنیای امروز، گلخانه‌ها می‌توانند به طور خودکار دما و نور محیط را تنظیم کنند تا به گیاهان اجازه رشد بهینه را بدهند. در این قسمت قصد داریم شما را با عوامل موثر تعیین کننده هزینه استفاده از خدمات فراهوش با تجهیزات هوشمند سازی گلخانه آشنا شوید.

تجهیزات هوشمند سازی گلخانه چیست؟

ویژگی ها و ویژگی های تجهیزات هوشمند سازی گلخانه

گلخانه های هوشمند عملکردها و امکانات مختلفی را در اختیار ما قرار می دهند که در کنار هم یک محیط کنترل شده و بهینه برای رشد گیاهان ایجاد می کنند. با استفاده از این امکانات می توان کارایی گلخانه و کیفیت محصولات را بهبود بخشید و هزینه ها یا وابستگی به نیروی کار را کاهش داد. مهمترین ویژگی های گلخانه های هوشمند عبارتند از:

  •       کنترل خودکار دما، رطوبت، روشنایی و محتوای گاز دی اکسید کربن در گلخانه
  •       آبیاری هوشمند گلخانه ها بر اساس شرایط خاک و میزان آب مورد نیاز گیاهان
  •       امکان کنترل خودکار روشنایی گلخانه و رشد گیاهان در تمام طول سال
  •       امکان نظارت از راه دور تجهیزات گلخانه
  •       داده های گلخانه ای را در هر زمان دریافت کنید و بتوانید به موقع تصمیم بگیرید
  •       بهینه سازی مصرف آب و انرژی بر اساس نیاز گیاه
  •       اپراتورها را از شرایط بحرانی مانند نوسانات دما، قطع برق و خرابی تجهیزات مطلع کنید

سنسور نور محیط

گلخانه های مجهز به این سنسور می توانند به صورت آنی نور محیط را اندازه گیری کنند و بر این اساس نور مصنوعی را کم یا زیاد کنند.

حسگرهایی برای اندازه گیری میزان آب موجود در خاک

یکی از مهمترین مواد مورد نیاز برای رشد گیاه آب است. اگر میزان آبی که به ریشه گیاه می رسد بیشتر یا کمتر از حد مجاز باشد، کیفیت محصول نهایی به دست آمده از آن گیاه به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. گلخانه های هوشمند امروزی مجهز به حسگرهایی هستند که میزان آب موجود در خاک را اندازه گیری می کنند. بنابراین، اگر حسگر تشخیص دهد که گیاه به آب نیاز دارد، گلخانه هوشمند به طور خودکار فرآیند آبیاری را آغاز می کند.

سنسورهای اندازه گیری مقدار آب در خاک را می توان با قیمت نسبتا مناسب خریداری کرد. بنابراین می توانید با هزینه کم از این سنسور کاربردی در گلخانه خود استفاده کنید.

همچنین شما می توانید برای هوشمند سازی مدارس با فراهوش، این مقاله را مطاله کنید

سنسور رطوبت محیط

استفاده یا عدم استفاده از حسگرهای رطوبت محیط موضوع مهمی است. این سنسور رطوبت هوای گلخانه را اندازه گیری می کند. به این ترتیب سیستم هوشمند گلخانه می تواند رطوبت محیط را به صورت آنی تنظیم کند.

به این موضوع توجه داشته باشید که  سنسورهای رطوبت سنج با قیمت های متفاوت به فروش می رسد. شما میتوانید با فراهوش در تماس باشید و تجهیزات هوشمند سازی مورد نیاز خود را خریداری کنید.

سنسور رطوبت محیط

سنسور دی اکسید کربن

این سنسور وظیفه محاسبه میزان دی اکسید کربن موجود در محیط را بر عهده دارد و اطلاعات به دست آمده را به پنل مرکزی گلخانه ارسال می کند.

چراغ های رشد (نور مصنوعی)

در پاراگراف های قبل برای شما توضیح دادیم که یک گلخانه هوشمند با استفاده از سنسورها می تواند میزان نور محیط را تشخیص دهد. پس از تشخیص کم بودن نور محیط، پنل مرکزی گلخانه هوشمند لامپ مصنوعی را روشن می کند تا نور مورد نیاز گیاهان را تامین کند. از طرف دیگر، اگر نور محیط بیش از حد قوی باشد، پنل مرکزی فرمان خاموش کردن نور مصنوعی را صادر می کند.

نکته دیگر اینکه معمولا قیمت خرید چراغ های مصنوعی مناسب است. بنابراین می توانید گلخانه خود را با این نوع چراغ ها با هزینه نسبتا کم تجهیز کنید.

سیستم کنترل از راه دور

کشاورزان می توانند از این سیستم برای کنترل از راه دور گلخانه های خود استفاده کنند. برخی از ویژگی های سیستم های کنترل از راه دور عبارتند از:

  •       چراغ های مصنوعی را از راه دور روشن و خاموش کنید
  •       آبیاری از راه دور گیاهان
  •       دوربین های مدار بسته را وصل کنید و گلخانه خود را از راه دور مشاهده کنید
  •       مشاهده تمام اطلاعات سنسور تله متری

تجهیزات گلخانه ای هوشمند

برای آشنایی با تجهیزات هوشمند سازی ساختمان، کلیک کنید

تجهیزات گلخانه هوشمند شامل:

  1.       سیستم HVAC
  2.       سیستم هوشمند کنترل دمای گلخانه
  3.       سیستم تغذیه هوشمند گلخانه ای
  4.       سیستم آبیاری
  5.       سیستم کنترل آب و هوای گلخانه هوشمند
  6.       شیرها و پمپ ها
  7.       سیستم کنترل

کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم تا تجهیزات هوشمند سازی گلخانه را مورد بررسی قرار دهیم و لازم است که بدانید ساخت گلخانه های هوشمند جهشی بزرگ در جهت بهبود کارایی و بهره وری صنعت گلخانه ای محسوب می شود. افزایش بهره وری گلخانه با تطبیق شرایط محیطی با نیاز گیاهان، کاهش هزینه ها، امکان اعمال تنظیمات خودکار و کنترل از راه دور شرایط محیطی و دسترسی به داده های گلخانه در هر زمان از جمله مزایای استفاده از اتوماسیون هوشمند گلخانه است به شما توصیه می کنیم با مشاورین فراهوش در تماس باشید تا پکیج مناسب هوشمند سازی خود را خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *