آموزش, هوشمندسازی

معرفی انواع خانه هوشمند

معرفی انواع خانه هوشمند

در این مقاله قصد معرفی انواع خانه هوشمند را داریم. شاید با خودتان فکر کنید که تمامی خانه های هوشمند امکانات و عملکرد های یکسانی دارند اما باید بگوییم که خانه های هوشمند با هم متفاوت هستند. بسته به فناوری و تجهیزاتی که برای هوشمندسازی آن استفاده می شود، هر خانه می تواند ویژگی ها و امکانات منحصر به فردی را به ساکنان خود ارائه دهد.

روزانه تعداد زیادی خانه هوشمند در سراسر جهان طراحی، نصب و راه اندازی می شود و هر خانه هوشمند ویژگی های خاص خود را دارد. خانه‌ها از پروتکل‌های مختلفی برای اتصال دستگاه‌های خانه هوشمند به یکدیگر استفاده می‌کنند یا بر اساس خواسته‌های مالک ساختمان، نقشه‌ها، شرایط و موقعیت ساختمان به دستگاه‌های مختلفی مجهز می‌شوند. ما می توانیم انواع خانه های هوشمند را بر اساس عواملی که آنها را متمایز می کنند به دسته های مختلفی تقسیم کنیم.

بررسی انواع خانه هوشمند

خانه های هوشمند بر اساس کاربردها و ویژگی هایشان به سه دسته تقسیم می شوند:

انواع خانه هوشمند بر اساس پلت فرم ارتباطی

یکی از انواع خانه های هوشمند، نوع پلت فرم ارتباطی است. پلت فرم ارتباطی به روشی استاندارد برای برقراری ارتباط بین تمام بخش های هوشمند خانه اشاره دارد. روش ارتباطی به دو بخش زیر تقسیم می شود:

 خانه هوشمند با سیستم بی سیم: این نوع سیستم قسمت های مختلف خانه را از طریق سیستم های Wi-Fi، رادیویی یا بلوتوث به هم متصل می کند.

خانه هوشمند سیمی: در این نوع خانه ها اطلاعات از طریق دو یا چهار سیم بین اجزای هوشمند ساختمان منتقل می شود. این سیم ها شامل کابل های فیبر نوری یا مسی هستند.

انواع خانه های هوشمند مبتنی بر فناوری

خانه های هوشمند را می توان بر اساس فناوری های مختلف به کار رفته در آنها طبقه بندی کرد. در زیر به برخی از آنها می پردازیم:

خانه هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا (IoT)

در این نوع خانه ها، وسایل و لوازم خانگی مختلف از طریق اینترنت به یکدیگر و به شبکه های دیگر متصل می شوند. این اتصالات با کمک حسگرها و دستگاه های هوشمند، اطلاعات را جمع آوری کرده و فرآیندهای خانه را کنترل می کنند.

خانه هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا (IoT)

خانه هوشمند مبتنی بر هوش مصنوعی (AI)

در این نوع خانه های هوشمند از هوش مصنوعی و سیستم های یادگیری ماشین برای تجزیه و تحلیل داده ها، پیش بینی الگوها و ارائه تصمیمات هوشمند استفاده می شود. این سیستم ها با یادگیری رفتار و ترجیحات کاربر، کارایی و راحتی خانه را بهبود می بخشند.

برای اطلاعات بیشتر مقاله هوش مصنوعی در هوشمند سازی خانه ها را مطالعه کنید.

خانه هوشمند مبتنی بر شبکه بی سیم

این نوع خانه ها از فناوری های بی سیم مانند Wi-Fi، بلوتوث و ZigBee برای برقراری ارتباط و اتصال دستگاه های هوشمند در خانه استفاده می کنند. این اتصالات بی سیم به کاربران امکان کنترل و مدیریت انواع دستگاه ها و سیستم های خانگی را می دهد.

خانه هوشمند مبتنی بر شبکه بی سیم

خانه هوشمند مبتنی بر فناوری صوتی

آنها در فناوری صوتی تخصص دارند و از فناوری تشخیص گفتار و تشخیص گفتار برای کنترل دستگاه ها و سیستم ها استفاده می کنند. این فناوری به کاربران اجازه می دهد تا از صدا برای صدور فرمان به دستگاه های هوشمند خانه و کنترل سیستم های خانه بدون دسترسی مستقیم استفاده کنند. به عنوان مثال، می‌توانید از دستورات صوتی برای روشن و خاموش کردن دستگاه‌ها، باز و بسته کردن درها و اجرای دستورات دیگر بدون هیچ کار اضافی استفاده کنید.

انواع خانه های هوشمند مبتنی بر عملکرد

تفاوت ها در خانه های هوشمند به پروتکل ها، پلت فرم های ارتباطی یا فناوری های مورد استفاده در خانه های هوشمند محدود نمی شود. از نظر عملکرد، انواع خانه های هوشمند عبارتند از:

انواع خانه های هوشمند مبتنی بر عملکرد

امنیت خانه هوشمند

استفاده از دستگاه هایی مانند دوربین های مداربسته، حسگرهای تشخیص حرکت، حسگرهای پنجره، قفل هوشمند، تلفن هوشمند و حتی سنسورهای تشخیص نشت دود و گاز، خانه های هوشمند را برای ساکنین ایمن تر می کند. با استفاده از این دستگاه، سیستم های کنترلی در خانه های هوشمند می توانند حرکات مشکوک را گزارش کنند یا از حوادثی مانند آتش سوزی جلوگیری کنند.

انواع خانه هوشمند برای آسایش

استفاده از دستگاه های هوشمند باعث می شود احساس راحتی بیشتری در خانه داشته باشیم. در یک خانه هوشمند، ما می‌توانیم شرایط خانه را مطابق با خواسته‌های خودمان با یک ضربه بر روی صفحه نمایش لمسی تنظیم کنیم، یعنی تنظیم دمای خانه، باز و بسته کردن پرده هوشمند و برقی کنترل روشنایی، باز کردن درب برای مهمانان. ، و نظارت از طریق دوربین های نظارتی محیط خانه را بررسی کنیم.

مزایای خانه های هوشمند

مزایای خانه هوشمند به شرح زیر است:

  •       خانه های هوشمند ایمنی ساختمان را بهبود می بخشد.
  •       با استفاده از انواع خانه های هوشمند می توانید سیستم های گرمایش و سرمایش خود را از راه دور کنترل کنید. بنابراین در مصرف انرژی صرفه جویی می شود.
  •       خانه های هوشمند قابلیت چیدمان و برنامه ریزی (سناریوها) را دارند. برنامه هایی مانند سناریوهای زمان خواب، سناریوهای سفر و سناریوهای خروج از خانه باعث می شود کاربران احساس راحتی کنند. به عنوان مثال، با اجرای صحنه خروج از خانه، چراغ ها خاموش شده و سیستم هشدار ضد سرقت و سنسورهای حرکت فعال می شوند.
  •       همه انواع خانه‌ هوشمند می‌توانند از سیستم‌های تشخیص عیب استفاده کنند تا سریعاً ساکنان را از عیوب و نیاز به تعمیر مطلع کنند و در نتیجه هزینه‌های اضافی را کاهش دهند.
  •       خانه های هوشمند می توانند به طور خودکار آب، برق و گاز را در زمان وقوع بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله قطع کنند و در نتیجه تلفات احتمالی را کاهش دهند.
  •       با استفاده از خانه های هوشمند، ارزش ساختمان ها و سازه ها نسبت به سایر سازه ها افزایش می یابد.
  •       ساختمان های هوشمند از تجهیزات مدرن و لوکس استفاده می کنند.
  •       مصرف دقیق انرژی را می توان با استفاده از دستگاه های هوشمند مختلف مورد استفاده در خانه های هوشمند تعیین کرد.
  •       دستگاه های هوشمند در خانه های هوشمند می توانند عمر طولانی و کارایی بالایی داشته باشند.
  •       با استفاده از خانه هوشمند می توان تمامی لوازم و وسایل موجود در یک ساختمان را از راه دور کنترل کرد.
  •       خانه های هوشمند می توانند بر اساس تعداد افرادی که در خانه زندگی می کنند، دستگاه ها را به صورت هوشمند کنترل کنند.

کلام آخر

بسته به امکانات و ویژگی هایی که ارائه می دهند، خانه های هوشمند مختلف می توانند شیوه زندگی ما را برای بهبود آسایش، رفاه، امنیت و بهره وری مصرف انرژی تغییر دهند. دستگاه هایی که برای هوشمندسازی ساختمان ها به کار می روند و نحوه نصب و ادغام آن ها ویژگی ها و ویژگی های یک خانه هوشمند را تعیین می کند.

با ادامه پیشرفت فناوری ساختمان های هوشمند، بسیاری از برندها برای تولید تجهیزات پیشرفته تر با یکدیگر رقابت می کنند. پیش‌بینی می‌شود در آینده انتخاب‌های بیشتری برای خرید دستگاه‌های خانه هوشمند داشته باشیم و همچنین شاهد اجرای انواع متنوع‌تر خانه هوشمند باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *