تکنولوژی, هوشمندسازی

سیستم روشنایی هوشمند چیست و چه قابلیت هایی دارد؟

روشنایی هوشمند چیست

روشنایی هوشمند یکی از پرتقاضاترین ویژگی های خانه هوشمند برای افرادی است که به دنبال ایجاد شخصیت دلخواه به خانه خود هستند. نورپردازی هوشمند با بهبود قابلیت های خانه می تواند زندگی روزمره را آسان تر و راحت تر کند.
این روزها با ورود فناوری‌های IoT (اینترنت اشیا) به خانه‌ها ، استفاده از سیستم روشنایی هوشمند و کنترل نورپردازی به طور فزاینده‌ای محبوب شده است. پیش بینی می شود که بازار روشنایی هوشمند به تنهایی تا سال 2030 از 94 میلیارد دلار فراتر رود که بیش از شش برابر ارزش سال 2021 است.

سیستم روشنایی هوشمند چیست؟

سیستم روشنایی هوشمند یا “سیستم هوشمند روشنایی” در واقع یک سیستم اتوماسیون خانگی است که قادر به کنترل روشنایی درون خانه، ساختمان و اماکن مسکونی ،تجاری یا اداری است. به عبارت ساده‌تر، با استفاده از این سیستم شما می‌توانید به صورت هوشمند، نور درون ساختمان خودتان را کنترل کنید.
این سیستم ها شامل سنسورها و دستگاه های کنترل هوشمند هستند که به طور خودکار و با توجه به شرایط محیط، روشنایی را تنظیم می کنند. قابلیت های این سیستم ها شامل کنترل صوتی، کنترل از راه دور، اتوماسیون و امکان هماهنگی با سیستم های امنیتی می باشد. استفاده از سیستم روشنایی هوشمند، علاوه بر صرفه جویی در انرژی، تجربه بهتری از استفاده از روشنایی در محیط های کاری و منازل را نیز به کاربران می دهد.

بررسی قابلیت های سیستم روشنایی هوشمند :

این سیستم شامل چندین قابلیت است که می‌تواند تاثیر مهمی در مدیریت مصرف انرژی داشته باشد. بعضی از این قابلیت‌ها شامل موارد زیر است:

– سیستم می‌تواند حرکت شما را به دقت شناسایی و منطقه‌ی مورد نظر را روشن کند.
– اگر روشنایی درون خانه را به صورت خودکار با توجه به میزان نور محیط تنظیم کنید، می‌توانید مصرف انرژی را به شکل چشمگیری کاهش دهید.
– با استفاده از موبایل و یا گوشی هوشمند شما می‌توانید روشنایی درون ساختمان را به صورت دلخواه تنظیم کنید و از راه دور به آن دسترسی داشته باشید.

با این وجود، باید به یاد داشت که استفاده از سیستم روشنایی هوشمند می‌تواند هزینه بر باشد و ارزش افزوده‌ی آن فقط در صورتی است که بتواند به بهبود کیفیت زندگی شما کمک کند.

به طور کلی سیستم روشنایی هوشمند در ساختمان با استفاده از تکنولوژی‌های هوشمند، به منظور ارائه‌ی راه حلی کارآمد برای مدیریت نورپردازی درون خانه شما طراحی شده است. این سیستم با استفاده از حسگرهای حرکتی و سنسورهای نورپردازی، به شما اجازه می‌دهد تا به صورت بی‌دردسر نور درون خانه را کنترل کنید و در عین حال، مصرف انرژی را بدون تلف کردن حرکت اضافی در داخل خانه کاهش دهید.

سیستم روشنایی هوشمند

نمونه ای از کاربرد سیستم روشنایی هوشمند در خانه

در هنگام استفاده از سیستم روشنایی هوشمند، شما می‌توانید به صورت خودکار و یا دستی روشنایی در داخل خانه را کنترل کنید و با تغییرات در تنظیمات، می‌توانید نورپردازی در داخل ساختمان را بهینه کنید. به طور مثال، با تنظیمات صحیح سیستم روشنایی هوشمند در خانه، شما می‌توانید روشنایی خانه را در هنگام ورود به خانه و یا حرکت در داخل خانه روشن کرده و مجدداً به دلایلی مانند ترک خانه آن را خاموش کنید. همچنین شما می‌توانید با استفاده از گوشی و یا موبایل، به سیستم روشنایی هوشمند دسترسی داشته باشید و در هر زمان که مایل باشید، نوردرخانه را به صورت دستی کنترل کنید. در واقع شما می توانید با شخصی سازی سیستم روشنایی اماکن خود به کمک اپلیکیشن موبایل، ترکیب نوری مورد علاقه خود ذخیره کنید و در هر زمان آن را فعال کنید. تصور کنید نیاز دارید که فقط هالوژن های بالای سرتان بهمراه لامپ کناریش روشن باشد. این ترکیب نوری، درون اپلیکیشن موبایل می تواند با نام نور مطالعه ذخیره شود تا هر موقع به آن نیاز داشتید بدون برخاستن از جای خود و خاموش روشن کردن کلید های روشنایی، و تنها از طریق موبایل به آن دست یابید.
به عنوان مثال پرکاربرد دیگر می توان از حالت تماشای تلویزیون یا فیلم سینمایی نام برد که طبیعتا نیازمند نور کمتر و یا حتی خاموش کردن همه چراغ هاست. در این صورت هم شما بدون اینکه از جای برخیزید می توانید آنها را در حالت دلخواه قرار دهید.
سیستم روشنایی هوشمند یکی از کلیدی ترین و پر کاربرد ترین بخش های هوشمند سازی ساختمان محسوب میشود و با پیشرفت توسعه روزافزون اینترنت اشیا، به اهمیت آن نیز افزوده می شود.

سیستم روشنایی هوشمند در خانه، بسته به نوع و برند سیستم، مجموعه‌ای از قابلیت‌ها و ویژگی‌های متفاوت را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. اما در کل، چندین ویژگی مهم و قابل ذکر در سیستم روشنایی هوشمند در خانه به شرح زیر می‌باشند:

ویژگی های سیستم روشنایی هوشمند:

  • کنترل دستی و دور از دسترس:
    قابلیت کنترل دستی روشنایی در خانه از طریق کنترل‌های مختلف در داخل خانه مانند: کلید مکانیکی، کلید لمسی، ریموت کنترل، گوشی موبایل و همچنین در هر نقطه دیگری را به کاربر ارائه می‌دهد.با استفاده از اپلیکیشن مربوطه در تلفن همراه یا دستگاه های هوشمند دیگر، کاربران می توانند روشنایی را در منازل یا محیط های کاری خود کنترل کنند
  • هماهنگی با دیگر دستگاه‌ها:
    با اتصال به شبکه وای فای شما، سیستم روشنایی هوشمند در خانه می‌تواند با سایر دستگاه‌های هوشمند خانه شما مانند سیستم هوشمند حرارتی، برودتی و صوتی و تصویری هماهنگی داشته باشد تا همه آنها به صورت یکپارچه کنترل شوند.
  • زمانبندی:
    شما می‌توانید زمانبندی نورپردازی در داخل خانه را تعیین کنید و تنظیم کنید تا در زمان‌های مختلف از شبانه روز، روشنایی خانه به صورت خودکار فعال شود.به عنوان مثال، کاربران می توانند تنظیم کنند که روشنایی در یک اتاق به صورت خودکار در ساعت خاصی روشن شود و بعد از مدتی خاموش شود. این ویژگی به کاربران کمک می کند تا بهترین استفاده ممکن از نور بکنند و در نتیجه در مصرف انرژی صرفه جویی کنند.
  • سنسورهای حرکتی:
    قابلیت تشخیص حرکت درون خانه و در نتیجه، روشن شدن مناطق مورد نظر در بازه‌های زمانی خاص، مانند وقتی که کودکان بیدار می‌شوند یا وقتی که دارید در خانه گردش می‌کنید و یا وارد خانه می‌شوید و دیگر افراد خانه را ترک کرده‌اند.
    ضمنا این سنسور های حرکتی می توانند به افزایش امنیت خانه و یا اپارتمان شما کمک کنند و از سرقت و دزدی از اماکن شما جلوگیری کنند.
    شخصی سازی نورها یعنی افزایش و کاهش حجم نوری و یا تعداد آنها، بهره وری و بهینه سازی مصرف انرژی و مدیریت دقیق مصرف و در نهایت کنترل یکپارچه را می توان به عنوان اصلی ترین ویژگی های یک سیستم هوشمند روشنایی ذکر کرد.

مزایای کلیدهای روشنایی هوشمند:

  1. راحتی 

همه راحتی را دوست دارند، به ویژه زمانی که آخر هفته ها در خانه هستید یا بعد از یک روز کاری طولانی به خانه برمی گردید. کلید‌های هوشمند می‌توانند با ایجاد تفاوت در کنترل چراغ‌های آشپزخانه، حمام، غذاخوری و غیره به راحتی شما کمک کنند. علاوه بر این، ممکن است مجبور نباشید همیشه برای کنترل چراغ ها دست به گوشی هوشمند خود بزنید. می‌توانید کنترل را برای روشن یا خاموش کردن خودکار چراغ‌ها در هر زمانی از روز برنامه‌ریزی کنید. همچنین می‌توانید برای کنترل کلیدهای چراغ و سایر وسایل سازگار با کلید‌های هوشمند به ویژگی فرمان صوتی روی بیاورید.

  1. کنترل بیشتر

وقتی هر روز در فضایی راحت به خانه بازمی‌گردید چه احساسی دارید؟  فقط به این دلیل که سیستم تهویه شما قبل از رسیدن به خانه دما را طبق رضایت شما برآورده می‌کند تنظیم می‌کند؟ حس خوبی داره، درسته؟ کلیدهای هوشمند همچنین می توانند به خودکارسازی خانه شما کمک کنند. با پیوند دادن سیستم روشنایی هوشمند به لوازم هوشمند خانه، شما می توانید آنها را با کلید هوشمند خود کنترل کنید. کنترل بیشتر لوازم خانگی زندگی را جالب‌تر می‌کند، از برنامه‌ریزی چراغ‌ها برای خاموش و روشن شدن در فواصل زمانی، کنترل سایر دستگاه‌های هوشمند، و حتی انجام این کار از راه دور، که سیستم را جذاب‌تر می‌کند.

  1. امنیت

نورپردازی نقش حیاتی در ایمن نگه داشتن خانه شما در مقابل سارقان دارد. اما چه اتفاقی می‌افتد وقتی چند روز از خانه دور باشید؟ چراغ‌ها را در تمام مدت روشن نگه دارید؟ که منجر به افزایش قبض انرژی می شود. با استفاده از ویژگی های کنترل از راه دور کلیدهای هوشمند، می توانید چراغ های خود را از هر جایی که هستید برای اهداف امنیتی کنترل کنید. آنها را در زمان مناسب روشن یا خاموش کنید. فراموش نکنید؛ همچنین می توانید از ویژگی های برنامه زمان بندی کلید هوشمند برای کنترل نور خود همانطور که می خواهید استفاده کنید.

  1. کاهش قبوض انرژی

تنظیم روشنایی می تواند در هزینه های شما صرفه جویی کند. روشنایی مقدار قابل توجهی از قبض انرژی شما را می گیرد و با تنظیم آن می توانید از صرف هزینه های زیاد در قبض انرژی جلوگیری کنید. این جادوگران هوشمند می توانند با خاموش و روشن کردن مناسب به شما کمک کنند تا نور خود را کنترل کنید.

کلیدهای هوشمند به شما امکان می دهند نور را از راه دور از طریق نرم افزار تلفن خود مدیریت کنید. اگر تصمیم می‌گیرید چراغ‌هایتان را تغییر دهید – در حین روشن یا خاموش شدن، و همچنین زمان روشن شدن یا روشن‌تر شدن،

 

با توجه به قابلیت‌های بیان شده، استفاده از سیستم روشنایی هوشمند در خانه می‌تواند مزایای زیادی را برای کاربران به ارمغان آورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *