آموزش, هوشمندسازی

نحوه هوشمند سازی فرودگاه

در این مقاله قصد داریم تا هوشمند سازی فرودگاه را مورد بررسی قرار دهیم. خانه های هوشمند، شهرهای هوشمند و فرودگاه های هوشمند اصطلاحاتی هستند که ممکن است اخیراً زیاد شنیده باشید. امروزه فناوری در حال تغییر نحوه طراحی و بهره برداری فرودگاه ها است و این فناوری ها به وضوح تجربه مسافران را تغییر می دهند. اما اطلاعات کمی در مورد مزایای واقعی اتوماسیون برای فرودگاه ها و خطوط هوایی وجود دارد. بنابراین سوال این است که فرودگاه هوشمند یا فرودگاه هوشمند چیست؟ فرودگاه‌های هوشمند فرودگاه‌هایی هستند که برای برنامه‌ریزی و عملیات دیجیتالی عملیات، پشتیبانی از کارکنان عملیات، و بهینه‌سازی جریان مسافر و فعالیت‌های کارکنان فرودگاه در سراسر فرودگاه به فناوری‌های متصل مانند دستگاه‌های اینترنت اشیا (IoT)، GPS و حسگرها متکی هستند.

معرفی برنامه های هوشمند سازی فرودگاه

  • گیت اتوماتیک
  • فناوری تشخیص چهره مسافران را در دروازه های خودکار و پست های بازرسی مختلف شناسایی می کند
  • اتوماسیون فرآیند سفر مسافری
  • مسیریابی دیجیتال
  • سیستم پایش سلامت
  • اسکن و توزین خودکار چمدان
  • نظافت اتوماتیک فرودگاه
  • موقعیت یابی خودکار وسایل نقلیه در منطقه فرودگاه (مانند شاتل فرودگاه)
  • ربات‌های خودکار با استفاده از دستگاه‌های تلفن همراه برای سیستم‌های سازماندهی وظایف تعمیر و نگهداری از راه دور
  • ابزار و تجهیزات نظارت از راه دور
  • لیست خطوط هوایی

معرفی برنامه های هوشمند سازی فرودگاه

بخش های مختلف هوشمند سازی فرودگاه

هوشمندسازی سیستم های تهویه فرودگاهی

فرودگاه ها هر روز پذیرای مسافران زیادی هستند، بنابراین داشتن سیستم تهویه مناسب ضروری است. تهویه مطبوع محیط و سیستم های سرمایشی و گرمایشی مناسب در فصول مختلف برای آسایش مسافران و کارکنان فرودگاه مهم است. از این نظر نصب ترموستات هوشمند، سیستم های گرمایش و سرمایش هوشمند و سیستم های تهویه مطبوع در فرودگاه ها بسیار کاربردی و آسان است. به این ترتیب علاوه بر آسایش مسافران، هزینه های مصرف گاز و برق نیز بسیار کاهش می یابد و می توان دمای بهینه مناسب با محیط را با توجه به شرایط محیطی تنظیم کرد. برای آشنایی بیشتر با هوشمند سازی سیستم تهویه، کلیک کنید

سیستم روشنایی هوشمند فرودگاهی

راه دیگر برای هوشمند کردن فرودگاه‌ها نصب سیستم‌های روشنایی هوشمند است که با کنترل روشنایی در سراسر فرودگاه، هزینه‌های بخش را کاهش می‌دهد. با یک سیستم روشنایی هوشمند می توانید روشنایی مناطق مختلف فرودگاه را کنترل کنید. چراغ های هوشمند مجهز به حسگر در مناطق کم تردد برای جلوگیری از مصرف برق غیر ضروری مفید هستند. علاوه بر این، با هوشمند شدن سیستم روشنایی فرودگاه، می توان از عملکردهایی مانند تنظیم شدت نور با توجه به نور محیط و ترکیب نورهای رنگی استفاده کرد. همچنین در این مقاله هوشمند سازی مدارس هم توضیح دادیم این مطلب را از دست ندهید.

سیستم های امنیتی و دوربین های نظارتی هوشمند

در مراکز شلوغ بزرگ مانند فرودگاه ها، سیستم های امنیتی بسیار مهم هستند. برای امنیت همه، نصب دوربین های هوشمند و سیستم های امنیتی هوشمند در فرودگاه ها و نظارت بر مناطق مختلف فرودگاه از اتاق کنترل ضروری است. علاوه بر این، سیستم‌های امنیتی که فرودگاه‌ها را هوشمند می‌کنند می‌توانند شامل قفل‌های هوشمند برای اتاق‌های سرور یا سایر اتاق‌های خاص، سنسورهای حرکتی برای انبارها، کنترل دسترسی و غیره باشند.

سیستم های امنیتی و دوربین های نظارتی هوشمند

کاربرد تشخیص چهره خودکار در هوش فرودگاهی

فرودگاه ها اغلب حجم مسافران بسیار بالایی دارند و برای هدایت مسافران از گیت زمان زیادی صرف می شود. با هوشمندتر کردن گیت‌های سوار شدن و سیستم‌های تشخیص چهره خودکار، می‌توان روند کنترل و هدایت مسافران را تسریع کرد. درب های هوشمند همچنین می توانند تعداد افرادی را که از آن عبور می کنند شمارش کرده و اطلاعات آنها را جمع آوری کرده و به مدیریت منتقل کنند. گیت های هوشمند و سیستم های تشخیص چهره خودکار زمان انتظار مسافران و خدمه را به میزان قابل توجهی کاهش می دهند. مسافران از درهای هوشمند برای اسکن پاسپورت خود استفاده می کنند و سیستم های تشخیص چهره از هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل چهره آنها استفاده می کنند.

پارکینگ هوشمند

پارکینگ فرودگاه یکی از مسائلی است که می تواند برای مسافران هزینه زیادی داشته باشد و برای آنها دردسر ایجاد کند. پارکینگ هوشمند یک راه حل عالی برای فرودگاه های هوشمند است و می توان از آن برای هدایت وسایل نقلیه، رزرو فضاهای پارک، شناسایی سریع جای خالی و موارد دیگر استفاده کرد. تابلوهای هوشمند برای نمایش فضاهای خالی پارکینگ و ارائه سایر اطلاعات مرتبط مناسب هستند، بنابراین مسافران نیازی به صرف وقت برای یافتن جای خالی پارک ندارند. این کار برای بهینه سازی پارکینگ ها و افزایش ظرفیت آنها مفید است. برای اطلاعات بیشتر درباره نحوه هوشمند سازی پارکینگ، کلیک کنید

مزایای هوشمند سازی فرودگاه

تقاضا برای سفرهای هوایی در سال‌های اخیر رشد قابل‌توجهی داشته است و انتظار می‌رود که با سرعت متوسطی به رشد خود ادامه دهد. سالانه میلیاردها مسافر از فرودگاه ها عبور می کنند. برای برآورده کردن الزامات برای محدود کردن ازدحام فرودگاه‌ها به دلیل شیوع ویروس کرونا، فرودگاه‌ها می‌توانند از فناوری‌های متصل برای پیاده‌سازی سیستم‌های جابجایی مسافران، چمدان‌ها و هواپیماها برای جلوگیری از ازدحام، گسترش تقاضا در طول زمان و مدیریت بهتر خطرات بهداشتی استفاده کنند و همچنین زمان پردازش را بهینه می‌کنند.

کلام آخر

در هوشمند سازی فرودگاه، تصمیم‌گیری باید پویاتر باشد و از داده‌های هر پرواز در دنیای واقعی استفاده شود و از پیش‌بینی‌ها در راستای بهبود تصمیم‌ها و برنامه‌ریزی‌هایی استفاده شود که این تغییرپذیری را شامل می‌شوند.

در این مقاله تلاش کردیم تا هوشمند سازی فرودگاه و تجهیزات و ویژگی های لازم برای فرودگاه های هوشمند را معرفی کنیم. برای ئریافت مشاوره و تهیه انواع لوازم هوشمند سازی با مشاورین فروش فراهوش در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *