آموزش, استفاده از تجهیزات

کلید هوشمند لمسی چیست؟

کلید هوشمند لمسی چیست؟

کلید هوشمند لمسی موضوعی است که در این مقاله قصد داریم آن را مورد بررسی قرار دهیم. کلیدهای لمسی هوشمند شکلی هوشمند از کلیدهای مکانیکی معمولی هستند که تجربه کاربری دلپذیری را برای افراد ایجاد می کنند.

کلید هوشمند قابلیت کنترل سیستم روشنایی را به صورت محلی یا از راه دور دارد که امکان کنترل سریع سیستم روشنایی از راه دور را از طریق اپلیکیشن قابل نصب بر روی گوشی، تبلت و کامپیوتر فراهم می کند.

یک کلید برق در نور را از طریق پلاتین روشن و خاموش می کند؛ یک کلید هوشمند نیز همین کار را از طریق یک رله انجام می دهد. این نوع کلید قابلیت اتصال به سایر دستگاه ها را دارد.علاوه بر اتصال به سیستم روشنایی می تواند با هماهنگی سایر تجهیزات برقی نیز کار کند.

در این مقاله نحوه عملکرد کلیدهای لمسی هوشمند، انواع آنها و مزایایی که برای کاربران فراهم می کند را توضیح خواهیم داد. برای آشنایی بیشتر با این کلید ها، توصیه می کنیم مقاله ما را تا انتها مطالعه کنید.

عملکرد کلید هوشمند لمسی

کلید هوشمند لمسی دارای یک رله 10 آمپری برای هر پل هستند که در هنگام لمس کردن، آن رله عمل کرده و موجب روشن و یا خاموش کردن چراغ و یا وسیله برقی متصل به آن می گردد. تاچ این تیپ از کلید ها اکثرا خازنی می باشند و در محیط خانه کاربر علاوه بر تاچ کردن از طریق ریموت و در محیط دور از خانه با گوشی موبایل قابل کنترل هستند.

نحوه عملکرد کلید لمسی هوشمند

کلیدهای لمسی هوشمند دارای دو حالت هستند که نام و توضیحات مختصر آنها به شرح زیر است.

      بي سيم

در کلید لمسی بی سیم معمولا یا به صورت مستقیم به اینترنت متصل می گردند و یا همه کلید ها به صورت بی سیم به یک هاب مرکزی و یا گیت وی متصل می شوند و از طریق گیت وی به اینترنت اتصال پیدا کرده که در هر دو صورت می توان سیستم روشنایی را از راه دوربه کمک تلفن همراه کنترل کرد. این کلید ها قابلیت نصب در بستر های سیم کشی  سنتی  را دارند.

به راحتی می توان آن ها را جای گزین کلید های مکانیکی نمود.این تیپ از کلید ها که از آن ها به عنوان نسل جدید کلید های هوشمند یاد می شود از آنجا که نیاز به هیچ نوع زیرساختی جهت استفاده شدن ندارند از این رو از هزینه کمی جهت نصب و راه اندازی برخوردار هستند

      باسیم

در حالت سیمی کلید ها به صورت مستیقم به اینترنت متصل نمی شوند بلکه جهت کنترل شدن نیاز به یک دستگاه مرکز کنترل دارند که از این دستگاه باید به تک تک کلید ها یک کابل شبکه و یا یک زوج سیم تلفن شیلد دار کشیده شود.

این مرکز کنترل ها یا اصطلاحا رله باکس ها معمولا داخل یک تابلو برق قرار می گیرند. در این تیپ از کلید های هوشمند نیاز است که از ابتدای پروژه کلیه زیر ساخت ها پیش بینی شده باشند و از آنجا که نیازمند به کابل کشی دارند از هزینه بالاتری جهت نصب و راه اندازی برخوردار هستند.

کلید های لمسی هوشمند عملکردهای متعددی دارند که هر کدام کیفیت استفاده را دوچندان می کند. در واقع می توان روی این نوع کلیدها برنامه ای تعریف کرد تا چراغ ها به صورت خودکار روشن و خاموش شوند.

علاوه بر این، قابلیت برنامه ریزی سیستم های روشنایی یکی از کاربردهای دیگر کلیدهای لمسی هوشمند است. به کمک  کلیدهای هوشمند می توانید سناریوهای مختلفی را برای سیستم روشنایی و یا سایر دستگاه های متصل تعریف کنید.

انواع کلید هوشمند لمسی

همه این نوع کلیدها تا حدودی یکسان عمل می کنند، تنها تفاوت این نوع کلیدها محدوده فعالیت آنهاست.

یک کلید تک پل یک خط روشنایی را کنترل می کند، یک کلید دو پل دو خط روشنایی را کنترل می کند، یک کلید سه پل سه خط روشنایی را کنترل می کند و یک کلید چهار پل چهار خط روشنایی را کنترل می کند.

انواع کلید هوشمند لمسی

مزایای نصب کلید لمسی هوشمند

  •       بهبود امنیت
  •       کنترل خودکار روشنایی با توجه به برنامه
  •       قابلیت کنترل از راه دور
  •       ذخیره انرژی
  •       افزایش ارزش خانه
  •       کنترل هوشمند لوازم الکتریکی
  •       در تاریکی قابل مشاهده است

کلیدهای هوشمند دارای عملکردهای مختلفی هستند که علاوه بر کنترل نورها در مدیریت دمای اتاق، رنگ نور، پخش موسیقی و … نیز نقش بسزایی دارند. بنابراین نقش کلیدهای هوشمند به کنترل چراغ ها محدود نمی شود، می تواند با همکاری سایر دستگاه های خانه هوشمند موارد فوق را نیز مدیریت کند.

یکی از کاربردهای مهم کلیدهای هوشمند حفظ امنیت خانه است. به این ترتیب با تنظیم کلید بر روی برنامه شبیه ساز حضور، حتی اگر فرد در خانه نباشد، چراغ ها به طور خودکار در ساعت مشخصی روشن و خاموش می شوند و به نظر می رسد که صاحب خانه در خانه است.

کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را به طور کامل با کلید لمسی هوشمند آشنا کنیم. شما می توانید انوع کلید های لمسی در مدل های مختلف را در سایت فراهوش مشاهده کنید. برای دریافت مشاوره در حوزه هوشمند سازی با کارشناسان فروش فراهوش در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *